-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40250 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

در روضه المتقين، ج 8، ص 381 آمده كه حضرت ابالحسن(ع) فرمود: جلوگيري از باردار شدن شش طائفه از زنان مانعي ندارد: ا- زني كه مي داني نمي زايد، 2- زني كه سالخورده است، 3- زن بد دهان، 4- زن دشنام گوي، 5- زني كه فرزندش را شير نمي دهد، 6- كنيز. با اين حساب اكثر زنان امروز كه جلوگيري مي كنند آيا دچار معصيت نم شوند؟ با توجه به اين كه پيامبر(ص) در روضه، ج 8 فرمود: جلوگيري زنده در گور كردن است آيا كراهت شديد اين امر فهميده نمي شود؟

اين روايت در وسائل الشيعه، ج 14،ص 107 باب 76 از امام كاظم(ع) نقل شده و در عيون الاخبار و خصال مرحوم صدوق نيز آمده است.

امّا چندين روايت بر جواز بيرون ريختن مني وارد شده است، از جمله:

محمد بن مسلم مي گويد: به امام باقر(ع) گفتم: آيا مرد مي تواند عزل كند (يعني نطفه را بيرون بريزد)؟ حضرت فرمود: اختيار با او است. اگر خواست عزل كند و اگر نخواست عزل نكند.[1]

امام صادق(ع) فرمود: در عزلِ نطفه اختيار با خود انسان است.[2]

در روايت ديگر محمد بن مسلم از امام باقر يا صادق(ع) نقل مي كند: عزل نطفه در زن حرّه را مكره مي دانم.

مشهور علما يعني اكثر فقها از قديم تا زمان حاضر از مجموع روايات، كراهت عزل را استفاده كرده اند، چون در روايتي از پيامبر(ص) نقل شده: انه الوأد الخفيّ؛ عزل نطفه زنده به گور كردن خفي است.

در روايت ديگر آمده: إنّه نهي أن يعزل عن الحرّة إلاّ بإذنها؛ پيامبر از بيرون ريختن نطفه بدون اجازة زن نهي كرد.

اجازة زن شايد به خاطر اين باشد كه زن از لذّت محروم مي شود. از اين رو فرمود كه بدون اجازة زن نبايد نطفه بيرون ريخته شود.

مرحوم صاحب جواهر فرمود: از مجموعة روايات، كراهت عزل استفاده مي شود چون نهي پيامبر به قرينة روايات ديگر نهي كراهتي است و لذت بردن زن به مرد ربطي ندارد. بر مرد واجب نيست كه كاري كند كه حتماث زنش لذّت ببرد. معلوم نيست لذت بردن زن به واسطة انزال مني مرد در رحم زن باشد بلكه لذت بردن زن به واسطة انزال خود زن است. وقتي كه زن به اوج شهوت رسيد و مني او انزال شد، لذت مي برد، گرچه مني مرد در رحم او ريخته نشود.[3]

همان طور كه از بحث و نقل روايات معلوم شد اين روايات مربوط به عزل و بيرون ريختن نطفه است و ظاهراً ارتباط تامّي با جلوگيري از باردار شدن ندارد. گرچه بيرون ريختن نطفه نوعي جلوگيري از بچه دار شدن است و جلوگيري از بچه دار شدن براي مرد يا زن جائز است.[4]

[1] وسائل الشيعه، ج 14، ص 106.

[2] همان، ص 105.

[3] جواهر الكلام، ج 29، ص 113.

[4] آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص 474.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.